Emocje są nieodłącznym elementem naszego życia. Są przyczyną zarówno nieporozumień, złych decyzji, nawet wojen, lecz jednocześnie dobra. Jak sobie z nimi radzić w biznesie?

Ludzie mówią: „emocje są złym doradcą”. Jeden z moich nauczycieli mówił, że „kiedy emocje idą w górę, inteligencja idzie w dół”. Ile razy zdarzyło Ci się, że nie rozumiałeś, dlaczego ktoś – pracownik, klient, partner, dziecko – zachowuje się tak, jak się zachowuje, albo podejmuje takie a nie inne decyzje liderskie czy życiowe? To za sprawą emocji!

Są nieodłącznym elementem naszego życia. Są przyczyną zarówno nieporozumień, złych decyzji, nawet wojen, lecz jednocześnie dobra, uczucia szczęścia, miłości, dumy, zaufania i poczucia spełnienia. Przede wszystkim zaś są źródłem wszystkich decyzji: biznesowych, liderskich, życiowych.

Dlatego warto je rozumieć i z nimi pracować. Dzięki rozumieniu emocji łatwiej jest zrozumieć siebie i innych, a tym samym łatwiej pracować ze sobą i z innymi. I mimo tego, że jeszcze do niedawna emocje były w biznesie traktowane jak persona non grata, to dziś docenia się ich wagę i&nbspuwzględnia się je w pracy rozwojowej.  Bo jeśli biznes to głównie relacje, to jak w każdej relacji pojawiają się emocje. Każdej. Nie ma innej opcji.

W życiu lidera (jak i każdego człowieka) pojawiają się cztery główne emocje: radość, smutek, złość, strach. Wszystkie są potrzebne, każdą z nich inaczej przeżywamy i każda z nich powoduje określone konsekwencje. W biznesie jak w życiu – lubimy radość, natomiast generalnie trudniej radzimy sobie ze swoim smutkiem,  że o złości i&nbspstrachu nie wspomnę. A jeśli te emocje związane są z innymi ludźmi, to generalnie kaplica.

Zrozumienie i umiejętność rozmawiania o emocjach w dzisiejszych, bardzo emocjonalnych czasach, jest w zasadzie podstawą budowania jakichkolwiek relacji. To jeden z ważniejszych wątków pracy lidera – praca z emocjami – swoimi i innych.

Kompetencja, która pozwala radzić sobie z emocjami nazywamy empatią. Okrzyknięto ją ostatnio kluczową kompetencją w biznesie.

Ba! Niektóre kraje, np Dania – kraj -według niektórych statystyk- najszczęśliwszych  ludzi na świecie wprowadziła naukę empatii do szkół. To dobrze im wróży na przyszłość.

Co Ty na to?

Podziel się w komentarzu i podaj dalej!

Empatycznego tygodnia Wam życzę!

 

Serdeczności,
Beata

Bądźmy w kontakcie, zapraszamy Was razem z Jakubem B. Bączkiem serdecznie na grupę facebookową Mistrzowski Biznes w 90 dni link tutaj:
https://www.facebook.com/groups/MistrzowskiZespolw90dni/