Wybierz stronę

 

Fundamenty MISTRZOWSKIEGO biznesu cz. 1 z 3: STRATEGIA

Ustalenie konkretnej, indywidualnej strategii dla biznesu to zdecydowanie fundamentalny element, od którego zależy czy utrzymasz się na rynku i zarobisz. Kiedy tego nie ma i działasz tylko spontanicznie, licząc, że jakoś się uda… Niestety istnieje ogromne ryzyko, że dołączysz do 7 firm na 10, które zamykają w pierwszych latach działalności! Lub ciągle będziesz gonić własny ogon i ledwo wiązać koniec z końcem.
 
Zgodzisz się ze mną, że totalnie nie ma to sensu?
 
Jeżeli jesteś jak ja, na pewno wolisz spać spokojnie i nie stresować się od rana, skąd wziąć pieniądze na wszystkie rachunki. W końcu po to otwieramy biznesy, aby zarabiać i mieć więcej wolności, niż mieliśmy na etacie, prawda?
 
Jeżeli Twój biznes ma spełniać swój główne cele, czyli zarabiać dla Ciebie pieniądze i dawać większe możliwości, MUSISZ STWORZYĆ MISTRZOWSKĄ STRATEGIĘ!
 
Harvard Business Review podaje, że tylko 23% liderów myśli strategicznie! To przerażająca statystyka, ale kiedy dołączysz do tego elitarnego grona, zobaczysz znaczący wzrost w biznesie!
 
To szeroki temat i na pewno nie wyczerpię go w tym wpisie (zrobiliśmy o tym cały kurs – Biznesologia w 90 dni). Chcę w tym miejscu zainspirować Cię do wytężonego myślenia i dać kilka rad, które na pewno uszczelnią Twoją strategię!
 
 

Jakie elementy biznesu powinna opisywać Twoja strategia?

 
System pracy
Czyli skupienie na kluczowych, najważniejszych działaniach. Stosując zasadę Pareta, zastanów się, które 20% działań, da Ci 80% rezultatów?
 
Produkt
Samo posiadanie produktu nie wystarczy. W jaki sposób, w dobie spadku jakości, zapewnisz satysfakcję klientów, jednocześnie utrzymując rentowność?
 
Marketing
Na dźwięk słowa „marketing” Twoi klienci mogą mieć dość. Więc w jaki sposób dotrzesz do nich i zaangażujesz, aby zostali z Tobą na dłużej i stali się lojalnymi fanami?
 
Sprzedaż
Dla Polaków sprzedaż to ZŁO! 😉
Historia, reformacje i trudna przeszłość zostawiła na nas takie piętno. Dlatego musisz opracować system, w którym klient chętnie będzie kupować, ale nie będzie czuł się osaczony sprzedażą.
 
Finanse
Pieniądze to kolejny temat TABU dla Polaków, ale musisz wyjść ponad nasz narodowy wstyd i edukować się w tej dziedzinie, aby dobrze zarządzać budżetem firmy, źródłami przychodu oraz finansowania.
 
Marka Lidera
Za każdą silną marką stoi LIDER, który swoją marką gwarantuje jakość. Za Apple stał Steve Jobs. W Twoim ulubionym spożywczaku jest właściciel, który dba o jakość towaru i dostępność blisko Twojego domu. Kim Ty jesteś dla swojej firmy i klientów?
 
Mistrzowski Zespół
Jednoosobowa działalność ma swoje plusy i poważne minusy – nie wszystko osiągniesz w pojedynkę. A już na pewno nie odpoczniesz pracując 24h/7. Dlatego potrzebujesz wokół siebie wspierających ludzi zaangażowanych w realizację Twoich wizji.
 
 

3 wyznaczniki mistrzowskiej strategii biznesowej:

 
Po pierwsze strategia musi być Twoja
Twoja to znaczy wymyślona przez Ciebie (możesz się inspirować), współgrająca z Twoimi wartościami i podejściem do życia. Kiedy pozwolisz sobie narzucić coś, co jest wbrew sobie, realizacja będzie szła jak po grudzie. Znajdź najlepsze drogi do celu, którymi chcesz podążać.
 
Po drugie strategia musi być oryginalna
Nie odgrzewaj biznesowych kotletów, które powiela każdy w Twojej branży od dnia jej powstania! Poszukaj innowacji, podważ status quo, znajdź nowe rozwiązania na stare problemy, wyjdź naprzeciw oczekiwaniom klientów, które ignorują konkurenci.
 
Po trzecie strategia musi dawać przewagę konkurencyjną
W swojej strategii musisz wziąć pod uwagę konkurencję bezpośrednią i pośrednią, aby skutecznie dotrzeć do klientów i być dla nich atrakcyjnym wyborem.
 
Myślę, że nawet ten skrócony przewodnik po tworzeniu strategii dla Twojego biznesu dał Ci dużo do myślenia. Kiedy opiszesz każdy element, jaki tutaj wymieniłem i spełnią one trzy wyznaczniki skutecznej strategii, będziesz mieć mocny plan, aby wprowadzić swój biznes na MISTRZOWSKI POZIOM. Czego serdecznie Ci życzę!